КОЛОНКИ |
Які вибори? Чи це поки тестові трюки для перевірки потенційних стейкхолдерів, які мають можливості впливати на процес виборчих правил? Давайте спробуємо розібратись.
У Раді з’явився законопроєкт 13464, яким передбачені грунтовні зміни до Виборчого кодексу України. Що цікаво, цей законопроєкт певним чином спричинив метушню в дуже вузькому колі осіб у найнезручніший момент, коли є напруження на фронті, очікування наростаючого наступу росіян та продовження терористичних атак РФ по мирним містам України.
Здавалось би, маємо дивну спробу підняти тему виборів, до яких, за загальним враженням, начебто, ще дуже далеко, враховуючи настрій продовжувати війну та неможливості забезпечити безпекові гарантії виборчого процесу в умовах воєнного стану.
Ситуація пікантна ще тим, що серед ініціаторів проєкту закону 13464 хоч і домінують кількісно депутати від "Батьківщини", але значиться також спікер парламенту Руслан Стефанчук та заступник голови фракції "Слуга народу" Андрій Мотовиловець.
Щоб довго не втомлювати читачів, наведу лише декілька найважливіших пропонованих змін.
Чим же викликана поява цих новацій і пропозицій? Причин може бути декілька.
По-перше, дійсна необхідність виправлення багів та хиб виборчої системи, що застосовувалась під час місцевих виборів 2020 року. Але не стільки для парламентських виборів, які дуже примарні в найближчий час, скільки для місцевих виборів, які повинні були б відбутись восени 2025 року. Можливо, це робоче опрацювання варіанту проведення місцевих виборів в частині областей, районів і громад в умовах воєнного стану? Якщо це так, то нас очікує дуже ризиковий експеримент з точки зору безпечних виборів, але чутки подібні ходять ще з минулого року.
По-друге, поява змін до Виборчого кодексу може свідчити про певні ситуативні альянси частини депутатів, які таким чином бажають зайняти нішу у тематиці виборчих правил і підвищити власну цінність перед політичним торгом на перспективу, адже Офіс Президента буде системно працювати над найвигіднішими правилами організації виборів для нинішньої владної команди. А тут прикметно, що в ініціативі проєкту закону частина "Слуг народу" поєднана із фракцією "Батьківщина".
По-третє, через цю ініціативу волею обставин фактично стартує кампанія за збереження відкритих списків через їх операційне удосконалення і спроба збити ініціативи із зміни виборчої системи, які можуть несподівано виринути (від повернення до змішаної системи до ідеї закритих списків) і стати привабливими на тлі думки, що вони були б кращими для виборів у післявоєнний час.
Разом з тим, очевидно, що нині потрібно зосередитись на фундаментальних основах проведення виборів у поствійну, а не на виборчому дизайні та косметичному ремонті виборчого права. Пріоритетними питаннями нині мають стати адаптовані, зрозумілі та демократичні процедури голосування у повоєнний час, а особливо для чотирьох категорій населення: закордонних українців, внутрішньо переміщених осіб, чинних військовослужбовців і громадян на окупованих територіях. Критичними і складними є проблеми пошкодженої війною виборчої інфраструктури, реєстру виборців, облаштування нових дільниць закордоном.
А у запропонованому законопроєкті провідними є зовсім інші питання: гендерні квоти, формат бюлетенів, "партизація" місцевих рад тощо.
Пропоновані зміни гарні для міжвиборчого циклу у мирній спокійній країні і зовсім не відповідають сучасним реаліям життя України і викликам повоєнного часу. На жаль, виборче право у нас завжди було заручником вузької політичної кон’юнктури і цю тенденцію не вдається переломити навіть у війну.
Олег Постернак, політтехнолог, кандидат історичних наук