Украинская правда

БЛОГИ

: Криза eHealth: кого зробили крайнім у МОЗ
08.01.2019 18:28




Початок року виявися "гарячим" для нашої країни. Одразу ж після святкування Нового року Міністерство охорони здоров'я видає наказ про відсторонення від виконання повноважень генерального директора державного підприємства "Електронне здоров'я" Дениса Мацуя до 16 січня 2019 року. Відповідний наказ від 2 січня 2019 р. розмістили на сайті 4-го числа. Згідно із наказом, створюється комісія, яка перевірить умови виконання генеральним директором контракту, що був підписаний 15 травня 2018 року.



У ДП "Електронне здоров'я" вирішили взяти паузу на декілька днів, і його реакцію ми побачили тільки після Різдва. В офіційній заяві йдеться, що виданий Міністерством наказ не відповідає нормам чинного трудового законодавства України. З огляду на це, і керівник, і весь штат ДП "Електронне здоров'я" працює в штатному режимі.



Тож ми є свідками того як між МОЗ та ДП "Електронне здоров'я" розгортається справжня війна. Експертне середовище прекрасно розуміє, що перевірка, ініційована Міністерством – не більше ніж привід, а от причини такого протистояння в іншому. Що ж не поділили між собою ці два відомства, які б мали пліч-о-пліч працювати над створенням e-Health?

У цьому контексті варто згадати і звільнення Владислава Костика – начальника відділу із розвитку електронної системи охорони здоров'я ДП "Електронне здоров'я", який склав із себе повноваження 28 грудня. Формально Владислав Костик звільнився за власним бажанням, та вже зараз видно, що, скоріше за все, виголосити істинні причини такого рішення не дозволила корпоративна етика.



Очевидно, що рішення Міністерства про відсторонення Мацуя – ніщо інше, як спроба виправдати власні провали у реалізації проекту електронного здоров'я України. У липні цього року заступник Міністра охорони здоров'я України Павло Ковтонюк у відповіді на депутатський запит зазначив, що системи eHealth так і не створено!

Ще на початку 2017 року представники громадськості, бізнесу та міжнародні партнери підписали меморандум про створення мінімального життєздатного продукту електронної системи охорони здоров'я. Після того був створений проектний офіс eHealth, який наполегливо працював над продуктом. А вже 5 лютого 2018 року eHealth від громадських організацій передано державі, яка і створила підприємство "Електронне здоров'я" в якості адміністратора системи, що має забезпечити її впровадження. Тоді ж, на початку 2018, була сформульована основна візія цього проекту та поставлені завдання, які, на превеликий жаль, так і не втілилися в реальність. За рік, що минув ефективного підприємства, яке б зуміло дати якісний ІТ-продукт, так і не створено. Не встановлені механізми взаємовідносин із міжнародними партнерами України, які допомагають нам ресурсами. Так і не проведена робота по вивченню і аналізу впровадження системи eHealth у світі. Враховуючи той факт, що Україні доводиться за рік-два робити те, що інші країни робили 5-10 років, робота над чужими помилками вкрай важлива.

Більшість компонентів eHealth, які були запущені, працюють зі збоями, не впорядкована та не уніфікована робота медичних інформаційних систем, що додає складнощів як лікарям, так і пацієнтам. По суті, система, що має полегшити життя працівникам охорони здоров'я та пацієнтам, в українських реаліях додає клопотів. Та, мабуть, найголовніше – за весь цей час так і не створено технічного завдання – чітко сформульованого плану дій зі строками реалізації. Все, що є – дорожня карта, яка опублікована на сайті ДП "Електронне здоров'я". Те, що ми спостерігали з проектом eHealth останні місяці, це радше піар, а не кропітка робота над проектом, який має вивести українську систему охорони здоров'я на якісно новий рівень, адже електронне здоров'я є ключовою складовою реформи.

Складається враження, що відповідальність за провал проекту eHealth цілком лежить на керівництві ДП "Електронне здоров'я", і наказ Міністерства про відсторонення гендиректора є логічним. Та згідно з постанови N411 Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року саме на МОЗ лежить зобов'язання по розробці архітектури на нормативно-правової бази, що необхідна для функціонування електронної системи охорони здоров'я. Це означає, що кінцева відповідальність за проведену роботу лежить саме на МОЗ, яке, скоріше за все в особі Дениса Мацуя просто знайшла цапа відбувайло.

Точні причини відсторонення Мацуя нам поки невідомі, але тут простежуються декілька можливих варіантів. Можливо, пан Мацуй має недостатню компетентність у питаннях саме охорони здоров'я, але він визнаний фахівець у царині IT-технологій. Цілком очевидно, що з часом Денис Мацуй почав розбиратися і з темою охорони здоров'я та задавати незручні питання, що не сподобалося в Міністерстві. Інша можлива причина – увага ЗМІ та громадськості до Дениса Мацуя, через що могло виникнути протистояння із Павлом Ковтонюком, який всіляко намагається подати проект електронного здоров'я України як власне дітище.

І все ж, які б не були причини таких кроків, громадськості важливі не персоналії, а наявність якісного продукту, якого допоки немає. На 2019 рік заплановано перевести в електронний формат медичні картки, рецепти, направлення та лікарняні... За планами, через півроку мають з'єднати первинну та спеціалізовану ланки у рамках програми "Безкоштовна діагностика". Та чи буде це все реалізовано з огляду на втрачені можливості 2018 року? На жаль, питання радше риторичне.





^ Наверх | УКР | РУС
   Главная | Новости | Публикации | Колонки | Блоги
©2000-2015 "Украинская правда"