Українська правда

КОЛОНКИ

Анатолій Яровий: Чи спрацює "10% за корупціонера" від Зеленського?
14.05.2019 13:00
Винагорода у боротьбі із хабарниками не завжди призводить до бажаних результатів.

"Здай корупціонера – отримай 10%" - стало одним із найбільш конкретних і зрозумілих гасел передвиборчої кампанії обраного президентом Володимира Зеленського.


Проте механізми реалізації цієї ідеї окрім загальних рис досі так і не прописані. А покладатися лише на позитивний світовий досвід – ризиковано.


Нещодавно у телеефірі радник обраного президента Дмитро Разумков спробував розтлумачити тезу про "здачу" корупціонерів за винагороду.


"Ця схема передбачає, що будь-який українець може надати факти і докази корупційної діяльності будь-кого з-поміж політиків, чиновників, бізнесменів, підприємців і так далі, а за це отримає юридичний захист та 10% компенсації", - заявив він.


За словами Разумкова, 10% планують відраховувати від тієї суми, яку вдасться повернути в бюджет країни.


Він підкреслив, що така система в іншій інтерпретації "добре показала себе в США", де працює програма захисту свідків. Очевидно, що саме на цей досвід має намір спиратися команда майбутнього глави держави.


Хто такі викривачі?


На Заході прийнято вважати, що "whistleblowers", або викривачі – це особи, котрі повідомляють про певну незаконну або неетичну діяльність всередині певної приватної або публічної організації.


Тобто мова йде не лише про корупцію у прямому розумінні (хабарі чиновникам чи посадовцям компанії), але і про несплату податків, зарплати в конвертах, "відкати" на тендерах, шахрайство компанії щодо клієнтів тощо.


При цьому західні практики усіляко заохочують компанії створювати відділи роботи із такими викривачами всередині самих структур, аби назовні – наприклад, на рівень регулятора ринку чи правоохоронних органів – виходили лише найбільш кричущі випадки, про які "начальство" не хоче чи не повинно чути.


Викривачі однаковою мірою можуть ділитися інформацією як зі спеціалізованими структурами, так і з медіа, або із керівниками своїх компаній. В усіх випадках – за наявності законодавства – на них розповсюджується певний рівень захисту.


[BANNER1]


Досвід США і Великобританії


У США практика фінансового заохочення викривачів дійсно одна з найбільш відпрацьованих у світі, проте вона не має відношення до захисту свідків, це геть різні правові механізми.


Найвідомішим "спонсором" викривачів є Комісія з цінних паперів і бірж США (Securitiesand Exchange Commission), яка встановлює винагороди для них, якщо надана інформація призвела до накладення Комісією штрафу у розмірі понад $1 млн.


Розмір нагороди залежить від значущості наданої інформації, сприяння у подальшому розслідуванні тощо.


Разом з тим, нагорода може бути зменшена або не виплачена взагалі, якщо викривач був задіяний у протиправних діях, безпідставно зволікав з наданням інформації або сам порушив норми компанії, що спричинило подальше порушення закону, про яке викривач заявив.


Натомість у Великобританії система фінансового заохочення викривачів не прижилась. Офіційна позиція Управління з фінансового регулювання та нагляду Великобританії (Prudential Regulation Authority) полягає у тому, що Управління не вважає, що фінансове заохочення викривачів збільшить кількість або якість інформації, яка ними надається.


Аргументи зводяться до наступного:



Що каже український досвід


Поняття "викривач" міститься в законі України "Про запобігання корупції". Цей же документ накладає обмеження: викривачем може вважатися лише особа, яка повідомляє про порушення вимог цього закону іншою особою.


Тобто гіпотетично викривач може повідомити лише про корупційні діяння (наприклад, сумісництво чиновницької і комерційної посади, робота в умовах конфлікту інтересів тощо), але не про корупційні злочини, передбачені Кримінальним кодексом (вимагання чи пропозиція хабаря, недостовірне декларування тощо).


Чинний Кримінальний процесуальний кодекс України взагалі не містить поняття викривача, а у випадку коли особа заявляє про вчинення злочину – така заява не може бути анонімною.


Отже, потрібні зміни до законодавства:



Є іще низка технічних моментів, таких як допустимість доказів від "викривачів".


Наприклад, в Україні недопустимими доказами вважаються аудіо- та відеозаписи, отримані без санкції суду. Обійти цю норму можна, лише пославшись на низку окремих випадків, зафіксованих в рішеннях Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ).


Так само дискусійним залишається питання доказового значення листування в месенджерах, яке зафіксоване у вигляді скріншота.


Допоки ці та низка інших запитань залишатимуться без роз'яснення, здорова і реалістична ідея, на жаль, буде залишатися на рівні популістських розмов.


Анатолій Яровий, спеціально для УП


Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.






^ Догори | УКР | РУС
   Головна | Новини | Публікації | Колонки | Блоги
©2000-2015 "Українська правда"