Українська правда

БЛОГИ

Олексій Рябчин: Авто на єврономерах, гідбриди, електромобілі та шкода довкіллю. Межа компромісу.
07.11.2018 03:23


Уряд проґавив час для повного вирішення питання з нерозмитненими автомобілями на українських дорогах. А потім і зовсім усунувся від відповідальності. Відтоді всі очікують на компромісне розв'язання, так званої проблеми "авто на єврономерах", силами парламенту.

Результат цього компромісу – законопроекти N8487 та N8488, що був проголосований Верховною Радою у першому читанні. Він передбачає механізм, який дозволить легалізувати автомобілі на європейських номерах, наповнити бюджет, а також знизить вартість розмитення будь-яких імпортованих авто.

ЩО УХВАЛИЛИ В ПЕРШОМУ ЧИТАННІ

Згідно з чинною редакцією законопроекту при розмитненні будь-якого авто потрібно буде сплатити акциз, мито та ПДВ. Крім того, при реєстрації авто слід сплатити збір до Пенсійного фонду.

Як виглядатиме акцизний податок? Він сформується від трьох складових: 1) базова ставка за авто (50 євро для бензинових двигунів і 75 євро для дизельних), 2) помножене на об'єм двигуна (наприклад, 1,6, 2,0 і тощо.) та 3) помножено на кількість повних років автомобіля.



Джерело: Інфографіка податкового комітету ВРУ

У разі відмови автовласника від розмитнення, що має відбутися упродовж місяця, порушник сплачує штраф – 170 тис грн. Або, за рішенням суду автомобіль підлягає конфіскації. Важливо, що за цим законопроектом, власники "єврономерів" отримають півроку відтермінування на те, аби розмитнити свої автомобілі за діючими ставками. Лише після закінчення цього півріччя для тих, хто відмовиться пройти процедуру розмитнення, діятиме штрафний механізм.

Ця законодавча ініціатива виглядає як певний компроміс між власниками нерозмитнених автомобілів і державою. Хоча сьогодні є чимало бажаючих діяти радикально: суттєво підвищити чи знизити вартість розмитнення, чи взагалі скасувати акцизні платежі.

ЩО УХВАЛИЛИ НА КОМІТЕТІ ДО ДРУГОГО ЧИТАННЯ

Дискусій на комітеті не вийшло. Обіцяного запрошення на робочу групу не дочекався ніхто – ані депутати, що подавали правки, ані представники від галузі з активістами.

Рішення були прийняті за день до засідання декількома депутатами та експертами комітету. Озвучені під стенограму Ніною Южаніною під загальний "одобрямс".

Єдине на що спромігся комітет – це на знижку у вигляді понижуючого коефіцієнту за швидке розмитнення. Розмитнив за 30 днів з дати прийняття закону – заплати 50% від акцизу, за 60 днів – 75%.

Бажаючі купити потужне авто заплатять більше. Для авто з бензиновими двигунами обсягом 3.0 л та більше базова ставка буде 100 Є, замість 50 Є. Для дизельних двигунів більше 3,5 л – 150 Є замість 75 Є.

Кошти від митних платежів будуть спрямовані в Пенсійний Фонд.

Чи стане це компромісом, чи ні – побачимо у четвер, коли ймовірно буде фінальне голосування. А поки що попереджаю киян про черговий мітинг прихильників зниження акцизу на розмитнення автівок, що незадоволені рішенням комітету.

ЩО НЕ ВРАХОВАНО

Є декілька принципових пунктів, через що я змушений був тиснути на кнопку "утриматись" під час першого читання. Йдеться про підтримку авто, що менше споживають палива й про захист того, що впливає на кожного з нас – про екологію.

Законопроект передбачає скасування дії екологічного Євро стандарту. Ці стандарти змушують автовиробників вдосконалити виробництво двигунів, задля економного споживання палива та визначають допустиму кількість шкідливих речовин у вихлопних газах. Мова про ступень чистоти повітря яким дихаємо ми, наші батьки, діти, всі. Кожен з нас, бодай раз у житті (сподіваюсь частіше) власним носом провів тест на різницю свіжості повітря у місті та поза ним.

З 2016 року, не можливо було легально розмитнити вживане авто стандарту нижче ЄВРО-5. Тобто майже всі авто, що вироблені до 2010 року. З одного боку це було елементом захисту довкілля й певного протекціонізму від автодилерів. Але цей механізм не врахував, що темпи зростання національної економіки ледь помітні.

В 2014 та 2015 рівень номінального ВВП України (у валюті) впав на 28,1% та 31,3%. У 2016 він поворухнувся на лише на 2,9% в гору. А відтак купівельна спроможність населення була вкрай занизькою. Такою вона залишається й досі. Звісно, ще один побічний ефект зависокого екологічного стандарту – обмеження для негрошовитого населення в їхніх правах на придбання вживаних авто з Європи. Через що люди пустилися до пошуків обхідних шляхів.

Якщо не занурюватися в наукові деталі – сьогодні машини з двигуном стандарту Євро 0, 1, 2, 3 – це загально світове зло. В країнах ЄС у різний спосіб стимулюють людей якомога швидше змінювати ці машини на більш екологічні.

Стандарт Євро 4 достатньо лояльний, але вже застарілий. Чи є сенс продовжувати стимулювання ввезення технічно зношеного транспорту, від якого намагаються позбутися в країнах ЄС? Дуже часто це вже авто з відпрацьованим ресурсом багатьох вузлів і агрегатів машини. Відповідь залежить від рівня розвитку економіки, добробуту людей і бажання влади дбати про екологію.

Про відмову від стандарту Євро 5 і стимулювання переходу на стандарт Євро 6 нам говорити, на превеликий жаль, ще зарано.

Також не було враховано ані в першому читанні, ані жодної правки з 40 поданих до другого, щодо продовження нульового акцизу й ПДВ на електротранспорт, чого так чекало багато людей.

ЧОМУ ПОПРАВКА, ЩО ВРАХОВУЄ ВІК НЕ ЗАХИСТИТЬ ЕКОЛОГІЮ

Повернемося до коефіцієнта "вік автомобіля". За твердженням авторів, чим старше автомобіль, тим дорожче обійдеться розмитнення, тому й відміна ЄВРО стандартів не призведе до шкоди довкіллю. Це, ніби, має спонукати українців купувати відносно нові машини.

Однак якщо розглянути конкретні приклади, то стає ясно, що така схема не спрацьовує.



Джерело: Розрахунки податкового комітету ВРУ

Візьмемо, наприклад, машину 1998 року випуску з двохлітровим двигуном вартістю 1,5 тисячі євро. За чинною редакцією законопроекту вона буде розмитнюватись як 15 річна, сума податків і зборів складе 2 930 євро (з них: акциз – 1,5 тисячі євро, ввізне мито – 300 євро, ПДВ – 1 тисяча 110 євро, збір до пенсійного фонду – 200 євро). Майже на 1000 євро податків і зборів (а саме 3 843 євро) заплатить покупець, який вибирає дворічне авто вартістю 10 тисяч євро з тим же об'ємом двигуна.

Однак в цілому авто обійдеться в першому випадку в 4 тисячі 430 євро, а в другому – в 13 тисяч 843 євро. Родина, яка може дозволити собі автомобіль вартістю не дорожче ніж 4-5 тисяч євро, просто не має коштів, аби купити новішу і більш екологічну машину. А значить запропонована структура податку не захищає тих українців, які будуть страждати від збільшення кількості старих авто в Україні, як пряма заборона від ввозу машин стандарту ЄВРО 0,1,2,3,4. У такій редакції законопроект може призвести до того, що Україна стане клондайком для вживаних автомобілів з Європи.

ЧИМ ШКІДЛИВІШЕ – ТИМ ДОРОЖЧЕ

Багато депутатів намагалось знайти компроміс та врахувати інтереси більш широкої верстви населення, ніж тільки власники авто на єврономерах. Колектив депутатів, серед яких є автор цих рядків, а також Наталя Кацер-Бучковська, Леонід Ємець, Олег Петренко, Альона Шкрум, Володимир Бандуров, Вадим Івченко, Остап Єднак, розробили поправки до законопроекту N8487, які вводять коефіцієнт "екологія".

Ми передбачили два типи цього коефіцієнта – понижуючий і підвищуючий.

Так, для автомобілів стандарту Євро 0, 1, 2, 3 коефіцієнт "екологія" становитиме 2,0, тобто акциз збільшиться в 2 рази для авто, що вироблені до 2005 року через півроку після публікації закону.

Для автомобілів стандарту Євро 4 – 1,5 через півроку після публікації закону.

Для автомобілів стандарту рівня Євро 5 – 1,2, але з 2022 року.

ЩЕ РАЗ ВЕЛИКИМИ ЛІТЕРАМИ – правка передбачає ПІВРОКУ на пільгове розмитнення, так саме як і відстрочка за новими штрафами за нерозмитнення ввезених авто.

Тобто буде можливість для розмитнення всього ввезеного, чи покупки будь-якого вживаного автомобілю без врахування екологічного стандарту. Розрахунок акцизу здійснюватиметься за формулою першого читання: базова ставка за одне авто, помножити на коефіцієнт двигуна, помножити на коефіцієнт "вік".

ЧИМ ЕКОЛОГІЧНІШЕ ТА ЕКОНОМІЧНІШЕ – ТИМ ДЕШЕВШЕ

Понижуючий екологічний коефіцієнт фактично є знижкою, яку отримують власники – електромобілів та гібридів. Трохи теорії.

Власне електромобіль – авто, яке приводиться в рух одним або декількома електродвигунами з живленням від акумуляторів або паливних елементів.

Гібридне авто – це авто, яке використовує більш ніж одне джерело енергії, споживаючи як паливо, так і електроенергію.

Відповідно до поправки кожен з перелічених видів автотранспорту отримує власний понижуючий коефіцієнт, який знижує вартість акцизу:

- коефіцієнт 0 отримують покупці власне електромобілів, тобто акциз дорівнюватиме нулю;

- коефіцієнт 0,75, тобто знижку в 25% від акцизу отримують власники гібридних авто.

Одночасно ми пропонуємо продовжити до 2021 року звільнення покупців електромобілів від сплати ПДВ. Також ми запропонували осучаснити митні коди класифікатора УКТ ЗЕД, здешевити елекровантажівки, електротаксі, стимулювати органи влади купувати електромобілі замість ДВС, змусити уряд нарешті розробити закон про утилізацію авто та багато інших корисних ініціатив, що були розроблені разом із громадянським суспільством.

На жаль, жодна з наших правок не була врахована комітетом, не зважаючи на те, що ми постійно проводили консультації, намагались покращити і спростити пропозиції, щоб написане на папері можна було виконати на практиці. Частину правок навіть подавали на заміну буквально в останні дні перед засіданням комітету, сподіваюсь вони коректо будуть відображатись у фінальній таблиці.

Буду вимагати поставити їх на розгляді законопроекту до другого читання.

МОМЕНТ ІСТИНИ САМЕ ЗАРАЗ

По-перше. Моя посада голови підкомітету з енергоефективності і енергозбереження передбачає рішення та дії, що спрямовані на зниження катастрофічної залежності від постачання палива (бензин, дизельне пальне, скраплений газ) з Росії та Білорусії. Це окрема тема, чому Україна самостійно забезпечує себе дизельним паливом тільки на 10%, а бензином на 30%, чому в нас працює лише один з шести великих нафтопереробних заводів – Кременчуцький, та один малий нафтопереробний – Шебелинка. Але це точно фактор, на який треба звертати увагу при ухваленні законодавства, стимулюючи громадян купувати більш економічних авто. https://dt.ua/energy_market/ukrayinskiy-rinok-naftoproduktiv-chomu-derzhava-sposterigaye-zboku-262798_.html



Структура постачання палива (бензин, дизельне паливо, скраплений газ) на ринок нафтопродуктів України з початку 2018 р. за даними НТЦ"Психея", тис.т.

По-друге. Негативний вплив атмосферних забруднень за даними Мінекології відчувають близько 17 млн чоловік або ж третина всього населення України. Україна – на 83 місці з 172 держав з показником 75,8 / 100 00 населення по смертності, що викликана забрудненням атмосферного повітря за даними ВООЗ. Автомобільні вихлопи призводять до зниження імунітету людини, що служить як каталізатор онкології та процесів порушення серцево-судинної системи. Це класична екстерналія, або негативний ефект ринкової економіки, на яке повинен реагувати уряд, парламент. До широко поширених в житті прикладів негативних зовнішніх ефектів можна віднести поїздки на автомобілі або куріння, коли жителі районів з інтенсивним транспортним рухом або некурящі – жертви даних видів забруднення середовища – можуть нести додаткові витрати, зокрема, на охорону свого здоров'я. Саме цей фактор повинен бути у пріоритеті при розробці політики, а не тільки економічна ситуація в країні.

По-третє. Якість нашого пального не дотягує до найкращих європейських стандартів. Згоряння такого палива супроводжується виділенням високотоксичних вихлопних газів, що не відповідає навіть стандартам Євро-3 і призводить до значної перевитрати палива транспортними засобами та передчасного зношування їхніх систем і агрегатів. Це – нищівний удар по атмосфері українських міст.

Четверте. Здешевлення гібридів і електромобілів – правильний сигнал від держави, що дозволяє зробити вибір тим, хто має кошти на нові авто, та вже за декілька років завезти вживані гібриди та більш екологічні авто з Європи. На жаль, я не бачу зараз інвестора, що здатен швидко зайти, інвестувати у виробництво чи збірку електромобілів в Україні, та вирішити питання з забезпеченням українців дешевими автівками. Це означає, що необхідно на 2-3 роки продовжити стимулювати імпорт, щоб ринок та інфраструктура розвивались. Зайвих пару десятків тисяч електрокарів точно не завадять приходу інвестора, який конче потрібен в Україні.

П'яте. Влада повинна бути чесною з людьми та заздалегідь розповідати про речі, що впливають на прийняття фінансових рішень. Чому влада не каже про розробку інструментів екологічного контролю, що будуть введені в Україні, які вже діють в ЄС? Про техогляд, разом з допустимим обсягом шкідливих викидів, про здороження страхування, про податок на CO2. Хибний державницький шлях, спокусити споживачів до дешевих авто, але не попередити скільки завтра коштуватиме їх утримання.

ВИСНОВКИ

Наші або запропоновані іншими колегами правки до законопроекту N8487 можуть закрити дискусію щодо невідповідності законопроекту екологічним вимогам. До речі, ці правки – комплексно, або частково, підтримані Міністерством економічного розвитку та торгівлі, Міністерством інфраструктури, Міністерством екології та природних ресурсів та багатьма народними депутатами з різних політичних сил, з якими я вів дискусію на цю тему.

Не знайшов я опонентів і серед своїх знайомих-володарів авто на єврономерах, чи серед таксистів UBER. Навіть представників АвтоЄвроСили, з якими разом чекали на рішення комітету, схвально оцінили як можливий компроміс намагання врегулювати питання негативного впливу на довкулля. Єдине бажання людей – це легалізувати зараз те, чим вони володіють. Знаю, що головний супротив буде тільки в тих, хто хоче продовжувати заробляти на "схемах" постачання вживаних не екологічних авто. Однак і у них є "лаг" в півроку, аби задовольнити будь-який попит, і переключитись на авто рівня стандарту ЄВРО-5.

Хоча якщо б наш уряд спромігся б підвищити економічне зростання до 5-6% в рік, то вибір українців між старим та неекологічним авто за 1500 євро та новим економним не стояв би так гостро.

Я впевнений, що Україна за більш вдалого врядування здатна на швидке економічне зростання, що відобразиться на зростанні доходів населення. Я готовий йти на компроміс з власними екологічними червоними лініями та проголосувати за законопроект із правкам, як тимчасове рішення і легалізацію абсолютно всього, що вже було завезено в Україну. Це навіть може мати позитивні наслідки, якщо більш старі радянські авто будуть замінені на менш старі європейські, економіка виграє від збільшення мобільності українців, а зростаюча кількість електромобілів дозволить розвивати необхідну інфраструктуру.

Не буду казати за колег-співавторів, але я точно не готовий віддати свій голос за свідоме погіршення екологічної ситуації в країні, за домінанту інтересів одних над іншими, і як наслідок, підвищення рівня захворюваності та смертності співвітчизників.

Слово за Верховною Радою, яка повинна врахувати інтереси людей та дати можливість доступного розмитнення вже завезених авто, здешевити машини для тих, хто мріє стати автовласником, надати сигнал, що в пріоритеті влади стимулювати українців купувати більш економні авто, та подбати про тих, хто просто хоче дихати чистим повітрям в своїх містах.





^ Догори | УКР | РУС
   Головна | Новини | Публікації | Колонки | Блоги
©2000-2015 "Українська правда"